20. septembra 2016

TÉMA MESIACA: Môj najobľúbenejší materiál... Katka C.

Väzba v scrapbookingu

Septembrovou témou mesiaca je priblížiť skupinu produktov, ktoré sú mojou srdcovou záležitosťou. 
Po krátkom premýšľaní som si uvedomila, že ja si vlastne ulietavam na väzbe.
Keďže v mojej tvorbe prevládajú viacstranové dielka, spájanie jednotlivých častí do celkov, využívam pravidelne. 
Väzieb je samozrejme veľa, ja Vám dnes predstavím tri, s ktorými pracujem najčastejšie. 
Aké sú ich výhody a nevýhody?

Môj úplne prvý kontakt s väzbou bol prostredníctvom kovovej strunky, tzv. špirály
V spojení s viazacím a dierovacím strojčekom Zutter - Bind-it-All tvorili dlho nerozlučnú dvojku. 
So strojčekom si vyrazíte potrebné dierky, umiestnite špirálku, a tým istým strojčekom väzbu aj pritiahnete.
Kovové špirály sa vyrábajú vo viacerých rozmeroch a farebných prevedeniach, ja pracujem najčastejšie s rozmermi 19 mm a 25 mm.
Veľkou výhodou je rýchlosť tejto väzby a tiež to, že sa to celkom ľahko otvoriť, v prípade, že chceme niečo vybrať alebo vložiť. 
Hlavnou nevýhodou je, že hrúbku albumu obmedzuje práve veľkosť špirály 
a tiež, že so spomínaným strojčekom dokážete dierovať len 6 dierok, nie viac ani menej. 
Existujú však aj strojčeky, pri ktorých si niektoré zuby viete odstaviť, 
a spravíte si toľko dierok, koľko práve potrebujete.


Od kovových špirál som akosi prirodzene prešla k šitiu. 
Hlavne na denníčky aplikujem tzv. koptskú väzbu, ktorá je pevná, no zároveň umožnuje dokonalo otvoriť jednotlivé stránky. 
Papiere sú rozdelené do tzv. signatúr – ktoré sa navzájom šitím spájajú. 
Pri šitej väzbe využívam len pevnú obuvnícku niť, zakrivenú ihlu a šidlo.
Výhodou šitej väzby je pre mňa hlavne krásny dizajn, pevnosť a pružnosť. 
Šitie je však časovo náročnejšie a často nedovoľuje dodatočne pridať stránky naviac.


Poslednou, veľmi efektívnou a rýchlou väzbou sú otváracie krúžky.  
Album s nimi pôsobí ľahšie a vzdušnejšie a vďaka kovovým priechodkám, ktoré sa pri výrobe používajú, 
vzniká veľmi pekný ozdobný efekt. 
Pomocou dierovača, v mojom prípade klieští Crop-a-Dile, vyrazíme dierky, 
ich pevnosť môžme vylepšiť zavedením spomínanej priechodky. 
Nakoniec cez dierku pretlačíme otvárací krúžok a spolu s obsahom uzavrieme. 
Krúžky, rovnako ako priechodky sa vyrábajú vo viacerých veľkostiach a farbách.
Úžasným pozitívom tejto väzby je variabilita, ktoré ňou dielko získa. 
Krúžky je možné donekonečna otvárať a zatvárať, listy vkladať a vyberať. 
Nevýhodou je menšia pevnosť, no všetko vykompenzujú veselé priechodky.


A čo vy? Ktorá väzba je tá „VAŠA“ ? 

Pekné dni praje

4 komentáre:

  1. Skvelo napísané, jasne a účelne!! ❤

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ďakujem Majka, teším sa na Tvoje srdcovky :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Skvelý prehľad väzieb Kati! :) Moja väzba je hrebeňová - kovová, ale tú šitú obdivujem! Na ňu nemám odvahu :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Len smelo do toho, začiatky sú ťažké, ale ono to príde :)

      Odstrániť