22. októbra 2019

Vkladací fotoalbum

Ahojte!

Vkladacie fotoalbumy sa stále tešia veľkej obľube, obzvlášť u ľudí, 
ktorí sa nechcú zaoberať lepením fotiek. Ich obaly sú väčšinou dizajnová katastrofa, 
ale my scrapperky vieme tejto pohrome dať novú jedinečnú tvár. 

Je to pomerne jednoduchý proces, aj keď si to vyžaduje trochu cviku. 
Už som ich vytuningovala desiatky, takže vám dám aj pár tajných hintov :-)
Základom je kúpa kvalitnejšieho vkladacieho fotoalbumu,
 rozhodne by som nekupovala žiadny od čínskeho výrobcu, volila by som výrobcov z okolitých štátov.

Vkladacích fotoalbumov je naozaj mnoho typov a veľkostí. Ja mám najradšej tie druhy, kde je možné písať aj popisy, 
obľubujem predovšetkým štvorcový tvar fotoalbumu.

Na potiahnutie fotoalbumu použijem režné knihárske plátno. 
Zmeriam si dĺžku a šírku otvoreného fotoalbumu a pridám 5 cm k obom rozmerom, 
aby sme mali 2,5 cm na každej strane na preloženie. A odrežem si plátno orezávacím nožíkom. 

Na nalepenie plátna používam Duvilax, je možné použiť aj zriedené PVA lepidlo. 
Budeme potrebovať valček a štetec. 

Najskôr si nanesieme lepidlo valčekom na jednu stranu albumu. Je potrebná naozaj tenká, 
ale jednoliata vrstvička lepidla, poriadne preto valček „vyvaľkáme“ v miske alebo na podložke, 
aby bolo lepidlo na valčeku rovnomerne a v tenkej vrstve. 

Ušetríme si tým bubliny a zvlnenie plátna.
Album položíme natretou stranou na plátno a poriadne prejdeme zvnútra knihárskou kosťou. 
Album preklopíme, nanesieme lepidlo valčekom na chrbát a zadnú stranu a položíme na plátno. 
Všetko zase poriadne pritlačíme kosťou. Teraz si otočíme album z vonkajšej strany 
a dôkladne vytlačíme prípadné bubliny knihárskou kosťou.

Pripravíme si vnútornú stranu albumu. Ja už mám prípravu pekných rohov v oku, takže nepoužívam žiadne pomôcky, 
ale ak potrebujete, je naozaj fajn použiť pomôcku na presné odstrihnutie rohov plátna, 
či už zakúpenú alebo je možné vyrobiť si tú svoju pomocou návodu na Youtube či Pintereste. 

Teraz je potrebné pripraviť si založenie v mieste, kde sú prilepené jednotlivé listy ku chrbtu.  
Pri tomto druhu fotoalbumu je možné plátno založiť, niekde to možné nie je. 
Zmeriame si vzdialenosť od okraja až po miesto pokiaľ je možné plátno založiť. 
V mojom prípade je to 1 cm. Narežem si teda plátno z jednej aj druhej strany za ohybom 
a odrežem časť, ktorá presahuje nameraný 1 cm. 

Vznikne nám teda od jedného ohybu k druhému ohybu výrez na oboch stranách. 

Nanesieme štetcom na dlhšiu stranu plátna lepidlo, 
aj tu platí pravidlo, že nie je potrebné veľké množstvo lepidla. 

Plátno priložíme na vnútornú stranu fotoalbumu, postupujeme od stredu ku krajom. 
Na chrbte je potrebné poriadne knihárskou kosťou zatlačiť plátno pod listy, 
smerom ku krajom najskôr knihárskou kosťou pritlačíme hrany a potom preložíme zvyšok plátna.

 Kosťou povytláčame prípadné bubliny a zvyšné lepidlo, ktoré utrieme. Teraz sa povenujeme rohom. 
Postupujem knihárskym spôsobom, čiže na krajíčku zvyšok plátna poriadne vtlačím akoby dovnútra  
a celé to veľmi dôkladne prejdem kosťou.


Celý postup zopakujeme na opačnej strane, a keď už máme zalepené dlhšie strany, 
prilepíme aj kratšie strany a všetko stále veľmi dôkladne prechádzame kosťou, 
obzvlášť si dávame záležať pri rohoch. 

Hrany albumu taktiež prejdeme knihárskou kosťou.

Tentokrát som sa rozhodla, že vrch albumu potiahnem aj papierom a použijem aj stuhu. 
Zvolila som papier z kolekcie Every Day Pastel od Scrapmir.  Narezala som si ho na rozmer, 
ktorý bol na každej strane o 1 cm menší ako vonkajší rozmer albumu čiže 21 x 21 cm.
 Nalepila som do stredu na pravý okraj PVA lepidlom obojstrannú atlasovú stuhu, to isté aj vzadu. 

Teraz bude záležať na vašej rýchlosti a skúsenostiach s nanášaním lepidla na papier a jeho lepením na plátno. 
Ak ste dostatočne rýchli, nanesiete lepidlo valčekom v tenkej rovnomernej vrstve na rub papiera 
a rýchlo nalepíte navrch albumu, tak aby okraje boli rovnaké. Dôkladne prejdite knihárskou kosťou. 

Ak potrebujete viac času, potom je fajn použiť papierovú maliarsku pásku 
alebo v prípade núdze nejakú washi pásku, ktorú si nalepíte na okraje, tam kde nepôjde lepidlo. 
Lepidlo nanesiete valčekom v tomto prípade priamo na plátno, pásky dáte dole a položíte papier. 
Je veľmi dôležité všetko veľmi dôkladne prejsť knihárskou kosťou.

Teraz je potrebné aspoň na hodinu album poriadne zaťažiť. Každý má svoj spôsob,
 ja používam na podloženie kancelárske papiere, ktoré sajú vlhkosť a zaťažím knihami. 
Dávame pozor, aby sa blok listov neohol, bol by pokrčený.

Po hodine môžeme album vytiahnuť a nachystáme si papier alebo plátno na vnútorné obalové strany. 
Použila som papier o 1 cm menší na oboch stranách ako je veľkosť albumu, takže vznikne 0,5 cm okraj. 

Ak sme rýchli, nanesieme lepidlo priamo na papier, v opačnom prípade použijeme pásky, tak ako na obale. 
Pritlačíme veľmi dôkladne kosťou a dáme zaťažiť, doporučujem aspoň 12 hodín, ideálne 24, 
kým nie je všetko pekne suché. 

A ideme k tej kreatívnej časti, zvolila som mesiačikovo-obláčikový motív, podľa želania zákazníčky.
 Ozlátila som meno dievčatka, kompletný postup zlátenia nájdete v predošlom článku na blogu. 
Meno som ešte podlepila jednou vrstvou papiera, aby bolo pevné, nechala zavädnúť (ideálne aj zaťažiť) 
a vystrihla som. Zo smotanového papiera som vystrihla mesiačik,

na rezačke som si vyrezala pár obláčikov a hviezdu.  
Použila som zvyšky papiera z kolekcie Gossamer Blue BASIC od Lemoncraft.
Pár obláčikov som nalepila PVA lepidlom, iné som podlepila zvyškami z lepenkových výrezov, 
tak aby som dosiahla 3D efekt. 

Nalepila som pár srdiečok, enameliek
Meno dievčatka som podlepila zvyškami lepenky a nalepila.  
Použila som kovové rohy na ochranu a je hotovo :-) 


Beriem späť, keď to tak po sebe čítam, pre začiatočníka to asi nebude úplne ízypízy, 
ale s trochou tréningu určite vyčarujete niečo krásne. Šikovné prsty prajem :-)

4 komentáre: