13. júna 2019

Tvorba albumu

Ahojte tvorilky,

ako som už spomínala v predchádzajúcom príspevku, som zástancom toho, 
aby sme fotografie tlačili, či už vo fotoslužbách alebo na svojich personálnych väčších, či menších „tlačkách“. 
Naše spomienky by sme si mali uchovať v hmatateľnej podobe. 
Dať im šancu zošednúť časom, aby boli objavované ďalšími generáciami... 
V detstve som milovala ňúranie sa v šuflíku, kde mali moji rodičia uložené fotografie. Bolo ich množstvo. 
Môj tatko sám vyvolával filmy u nás v kúpeľni... vznikali z nich fotky, ale aj diapozitívy. 
Potom sa zavesilo na dvere plátno a celá rodina trávila čas pri tatkovej prezentácii diákov z jeho ciest po Európe. 
No, a videli ste už čo to robí s deťmi, keď im dáte do ruky album s fotografiami alebo premietate diáky? 
A keby len s deťmi :) Ale už dosť o našej rodine...


Albumy. Toto by bola téma na veľmi dlhý príspevok. 
Ich rôznorodosť, možnosti ukladania fotografií, typ väzby..., ale určite je medzi Vami mnoho tvoriliek, 
ktoré albumy vyrábate a každá z Vás si našla svoj spôsob a typ jej vlastný.
Sú mojou doménou a ich tvorbou strávim 90% môjho času v pracovnom kútiku. 
Zamilovala som si tie s pevnou väzbou s množstvom rozkladacích stránok, kapsičiek 
a s možnosťou interaktivity, pretože sa pri ich výrobe môžem vyhrať 
a veľakrát ich súčasti robievam „pocitovo“, aj keď si dopredu urobím postup a rozpis :) 


Dnes Vám teda ukážem v skratke tvorbu práve jedného z albumov s pevnou väzbou. 
Všetko, čo som na jeho výrobu použila je zhrnuté v závere príspevku. 
Celý základ si vyrábam sama. Pokiaľ si ešte na tvorbu základu netrúfate alebo na to nemáte všetko potrebné, 
Lucka má v obchodíku v ponuke už hotové základy albumov rôznych veľkostí.
 Ako prvé si urobím predbežný rozpis všetkých rozmerov, akýsi vlastný návod...
ide to potom rýchlejšie a možno sa zíde aj nabudúce :) Nasleduje rezanie a lepenie.

Z kraftového papiera si narežem, naryhujem a nakôpkujem jednotlivé kapsy so všetkými „vyklápačkami“ a vreckami 
a očíslujem si ich podľa poradia, v akom ich budem lepiť do lepenkového základu s väzbou. 
Všetko pekne zlepím. Už v tejto fáze riešim aj spôsob uzatvorenia vyklápačiek, 
aby sa mi to všetko neotváralo kade-tade, či už formou naaplikovania magnetov 
alebo označenia miest, na ktoré pod dekoratívny papier vlepím stužky. 
Takto pripravené kapsy si odložím bokom.

 
Z papierovej lepenky vyrobím obálku albumu. Väčšinou lepenku lepím na ten istý papier, 
z ktorého sú vyrobené kapsy, príp. rovno na dekoratívny papier. 
Všetko pekne poprehýbam pomocou knihárskej kosti, opatrne poohýbam, 
aby sa mi papier v ohyboch „nepraskol“ a vyrobím si tiež vnútornú väzbu albumu (opäť z toho istého papiera). 
Kapsy do nej vlepujem až po olepení dekoračným papierom. 
Keby boli kapsy už vlepené do základu, museli by sme pri olepovaní papierom manipulovať s celým albumom 
a to je veľmi nepohodlné.


A ide sa na fázu, na ktorú sa všetky najviac tešíme. 
Olepovanie a dekorovanie toho, čo sme doteraz vyrobili...
Prvú olepujem obálku albumu a pripravím si tiež jej vizuál, aby sa mi nestalo, 
že mi na to nezostanú po dekorovaní káps papiere. 
Ja osobne si vizuál obálky robím na ďalší kus lepenky, ktorý potom nalepím na základ až v úplnom závere. 
Vznikne tak pekné vrstvenie a obálka nie je „plochá“. Na fotografii je vizuál položený na obálke, 
aby som videla ako to bude vyzerať, nie je ešte prilepený.


Potom už len olepím papiermi všetky kapsy aj ich súčasti, vlepím ich postupne do základu 
a dodekorujem (ozdobím) nálepkami z kolekcie, (zväčša si ich lepím na tvrdší papier, 
povystrihujem a až potom lepím) lepenkovými a papierovými výrezmi, a inými doplnkami. 
Ako som už písala, ako posledný nalepujem a dotváram vizuál obálky. 
Keby sme vizuál tvorili skôr, pri vlepovaní kapies a manipulácii pri ich dekorovaní by sa nám mohol poškodiť.
 
Všetko je pokope a prikladám aspoň zlomok z toho, ako to celé vypálilo...







Použitý materiál:
Hnedý kraftový papier 30x30 / Smooth Cardstock (Colorbök 210gr)
Enamelky
Obojstranná lepiaca páska, PVA lepidlo

Ďakujem všetkým, ktorý to zvládli prečítať celé
a verím, že som vás inšpirovala k tvorbe podobného dielka :)

3 komentáre: